Resursni centri i asistivna tehnologija u inkluzivnom obrazovanju

Resursni centri su nove organizacione jedinice u obrazovnom sistemu Republike Srbije i do sada je trinaest ustanova obrazovanja i vaspitanja steklo status resursnog centra.

Resursni centri imaju različite funkcije koje imaju za cilj podršku nastavnicima, roditeljima i učenicima na osnovu njihovih individualnih potreba za učenjem. Kroz uspostavljanje i razvoj resursnih centara pružiće se delotvorna, profesionalna i pravovremena podrška redovnim školama za primenu politika i praksi inkluzivnog obrazovanja.

Kroz rad RC povećaće se pristup odgovarajućoj asistivnoj tehnologiji na osnovu pravovremenih procena potreba za decu sa smetnjama u razvoju.

Imajući u vidu ekspertizu i iskustvo zaposlenih u resursnim centrima, podrška ovih ustanova je usmerena na pružanje stručne podrške deci, učenicima i odraslima iz osetljivih grupa u drugoj ustanovi obrazovanja i vaspitanja i porodici, kroz obezbeđivanje podrške za rešavanje složenih obrazovnih situacija i izgrađivanje specifičnih veština koje doprinose funkcionalnosti i socijalnom uključivanju.

Podrška nije usmerena na individualni rad sa učenicima već na stvaranje povoljnog i podsticajnog okruženja za učenje za svu decu. Takođe, resursni centar će kroz svoju delatnost pružiti stručnu pomoć i podršku vaspitačima, nastavnicima, stručnim saradnicima i direktorima u procesu planiranja i ostvarivanja dodatne podrške, korišćenju asistivne tehnologije, prilagođavanja strategija učenja, didaktičkog materijala i učila, izradi i realizaciji plana tranzicije, prilagođavanja okruženja u skladu sa potrebama deteta, učenika i odraslog.

Veoma važna uloga resursnih centara se odnosi na oblast asistivne tehnologije (AT).

Pod asistivnim tehnologijama podrazumeva se svaki proizvod, deo opreme ili sistem, bez obzira da li se upotrebljava u izvornom obliku, modifikovan ili prilagođen, koji se koristi da bi se povećale, održale ili poboljšale funkcionalne mogućnosti osoba sa invaliditetom. Asistivna tehnologija je zbirni naziv koji uključuje asistivna, adaptivna i rehabilitaciona sredstva za osobe s invaliditetom. Takođe uključuje proces izbora, pronalaženja i korišćenja tih sredstava. Asistivna tehnologija obuhvata instrumente, aparate, sredstva i uređaje koje deca / učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom koriste da bi obavili zadatke koje inače ne bi mogli da obave. Uz to, asistivna tehnologija obuhvata i alatke pomoću kojih te zadatke mogu da obave lakše, brže i bolje. To mogu da budu industrijski proizvodi ili alatke iz domaće radinosti – od jednostavnih hvataljki za olovku, do skupocene opreme kao što su računari. Asistivna tehnologija nalazi svoju primenu u različitim oblastima života: u pozicioniranju i kretanju, oblačenju i ishrani, omogućavanju i / ili poboljšavanju komunikacije, učenju, čvrstom i sigurnom držanju predmeta, igranju i bavljenju sportskim i rekreativnim aktivnostima, upravljanju aparatima kao što su televizor, radio, računar ili svetlosni izvori…

Pažljivo odabrana i dobro integrisana AT sredstva mogu snažno da utiču na decu / učenike sa smetnjama u razvoju doprinoseći njihovoj samostalnosti u različitim aktivnostima, podižući nivo samopouzdanja, unapređujući kvalitet života i omogućavajući socijalno uključivanje i ravnopravno učestvovanje.

Da bi se utvrdilo koje sredstvo asistivne tehnologije je potrebno detetu resursni centar vrši procenu adekvatne vrste i tipa asistivne tehnologije, stručnog savetovanja i podrške prilikom izbora, nabavke i primene asistivne tehnologije za dete, učenika ili odraslog za koga je utvrđena potreba za dodatnom podrškom u vidu asistivne tehnologije.

Podrška u domenu AT odnosi se i na proces obezbeđivanja održavanja i ustupanja asistivne tehnologije deci, učenicima i odraslima na korišćenje.

Sa namerom da svako dete kome je to potrebno dobije odgovarajući uređaj asistivne tehnologije kako bi se obezbedila uključenost i pristupačnost, Resursni centri su dodatno opremljeni i osposobljeni za procenu potreba i podršku u primeni asistivnih tehnologija. U okviru projekta “Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preuniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna podrška” „Učimo svi zajedno“, značajna sredstva su usmerena na nabavku i primenu savremene AT kao što su komunikatori, ekrani na dodir, posebno prilagođeni softveri, tastature, miševi, kao i na obuke korisnika, roditelja, zaposlenih i angažovanih u obrazovanju za upotrebu i razvijanje posebnih strategija učenja i podučavanja uz primenu AT.

U spektru različitih delatnosti resursnog centra je i praćenje savremenih pristupa u radu i razvijanja inovativnih tehnoloških rešenja kao odgovor na potrebe korisnika resursnog centra. Ovo je posebno značajno kada se obezbeđuje asistivna tehnologija jer je ovo oblast koja se usled tehnoloških saznanja najbrže razvija.

Resursni centri će kao resursi znanja pružati i čitav niz različitih vrsta podrške: pružanje stručne podrške na zahtev interresorne komisije u postupku procene potrebe za dodatnom podrškom; pružanja podrške timovima za profesionalnu orijentaciju u osnovnim školama, odnosno timovima za karijerno vođenje i savetovanje u srednjim školama; pružanja usluge profesionalne orijentacije i karijernog vođenja i savetovanja učenicima i odraslima.

Ministarstvo prosvete donelo je Pravilnik o resursnom centru koji je u primeni je od 21. avgusta 2021. godine. Na taj način ispunjen je jedan od indikatora Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine u okviru Posebnog cilja 1.4. Unapređeni dostupnost, pravednost i otvorenost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, mera 1.4.1. Uspostavljanje novih i unapređivanje postojećih mehanizama podrške obrazovno-vaspitnim ustanovama u ostvarivanju otvorenosti, pravednosti i dostupnosti.

Pravni osnov za donošenje ovog pravilnika, koji je sadržan u članu 54. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja opredelio je pravnu prirodu resursnog centra – to je status koji može da stekne ustanova obrazovanja i vaspitanja ako ispuni bliže uslove koje je propisalo Ministarstvo. Na ovaj način poslovi koji će se obavljati u okviru resursnog centra predstavljaju dodatne poslove u odnosu na one koje ustanova obavlja kao osnovnu delatnost, sa izuzetkom određenih poslova koje su škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom već obavljale u obliku dodatne podrške, u skladu sa Zakonom.

RESURSNI CENTRI U REPUBLICI SRBIJI

  • Osnovna i srednja škola „Dr Svetomir Bojanin“, Subotica
  • Osnovna škola „6.oktobar“, Kikinda;
  • Škola za osnovno i srednje obrazovanje sa domom „Vuk Karadžić“ , Sombor;
  • Škola za osnovno i srednje obrazovanje „Milan Petrović“ sa domom učenika, Novi Sad;
  • Škola za osnovno i srednje obrazovanje “Mara Mandić“ ,Pančevo;
  • Osnovna škola „Radivoj Popović“, Zemun
  • Osnovna škola „Branko Pešić“, Zemun;
  • Škola za učenike oštećenog vida „Veljko Ramadanović“, Zemun;
  • Škola za osnovno i srednje obrazovanje „Vukašin Marković“, Kragujevac;
  • Škola sa domom za učenike oštećenog sluha i govora „11. maj“, Jagodina.
  • Osnovna škola za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju „Miodrag B. Matić“, Užice;
  • Specijalna škola sa domom učenika „Bubanj“, Niš;
  • Škola za osnovno i srednje obrazovanje „Kosovski Božur“, Kosovska Mitrovica

Podrška razvoju resursnih centara sprovodi se u okviru projekta “Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška” koji sprovodi Ministarstvo prosvete i UNICEF. Ovaj trododišnji projekat se sprovodi od 2021. godine sa ciljem da osigura jednake šanse za sve i da se različitosti prihvati kao prednost za svako dete. Pored aktivnosti projekta koje se odnose na programe izgradnje kapaciteta resursnih centara, resursni centri se sada opremaju asistivnim tehnologijama.