Resursni centri i asistivna tehnologija u inkluzivnom obrazovanju

Resursni centri predstavljaju nove organizacione jedinice u obrazovnom sistemu Republike Srbije, a trinaest ustanova obrazovanja i vaspitanja ima status resursnog centra.

Resursni centri imaju različite funkcije usmerene na podršku nastavnicima, roditeljima i učenicima u skladu sa njihovim individualnim potrebama za učenjem. Njihovim uspostavljanjem i razvojem obezbeđuje se delotvorna, profesionalna i pravovremena podrška redovnim školama u primeni politika i praksi inkluzivnog obrazovanja.

Kroz rad Resursnih centara povećava se pristup odgovarajućoj asistivnoj tehnologiji na osnovu pravovremene procene potreba dece sa smetnjama u razvoju.

Imajući u vidu ekspertizu i iskustvo zaposlenih, podrška koju Resursni centri pružaju usmerena je na stručnu podršku deci, učenicima i odraslima iz osetljivih grupa u drugim ustanovama obrazovanja i vaspitanja i u porodici. Ova podrška obuhvata rešavanje složenih obrazovnih situacija i razvijanje specifičnih veština koje doprinose funkcionalnosti i socijalnom uključivanju.

Podrška nije usmerena na individualni rad sa učenicima, već na stvaranje povoljnog i podsticajnog okruženja za učenje za svu decu. Resursni centri pružaju stručnu pomoć vaspitačima, nastavnicima, stručnim saradnicima i direktorima u procesu planiranja i ostvarivanja dodatne podrške, u korišćenju asistivne tehnologije, prilagođavanju strategija učenja, didaktičkog materijala i učila, izradi i realizaciji plana tranzicije i prilagođavanju okruženja u skladu sa potrebama deteta, učenika ili odraslog.


Asistivna tehnologija u radu Resursnih centara

Veoma važna uloga Resursnih centara odnosi se na oblast asistivne tehnologije (AT).

Pod asistivnim tehnologijama podrazumeva se svaki proizvod, deo opreme ili sistem — u izvornom, modifikovanom ili prilagođenom obliku — koji služi za povećanje, održavanje ili poboljšanje funkcionalnih mogućnosti osoba sa invaliditetom. Asistivna tehnologija predstavlja zbirni naziv za asistivna, adaptivna i rehabilitaciona sredstva za osobe s invaliditetom, kao i proces njihovog izbora, nabavke i primene.

AT obuhvata instrumente, aparate, sredstva i uređaje koje deca i učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom koriste da bi obavljali zadatke koje inače ne bi mogli, ili kako bi te zadatke obavljali lakše, brže i bolje. To mogu biti industrijski proizvodi ili pomagala iz domaće radinosti – od jednostavnih hvataljki za olovku do savremenih računara.

Asistivna tehnologija se koristi u različitim aspektima života: pozicioniranju i kretanju, oblačenju i ishrani, komunikaciji, učenju, držanju predmeta, igri, sportu i rekreaciji, kao i upravljanju uređajima kao što su televizor, radio, računar ili svetlo.

Pažljivo odabrana i dobro integrisana AT sredstva snažno utiču na decu i učenike sa smetnjama u razvoju, povećavaju njihovu samostalnost, podižu samopouzdanje, unapređuju kvalitet života i omogućavaju socijalno uključivanje i ravnopravno učešće u zajednici.

Resursni centri vrše procenu adekvatne vrste i tipa asistivne tehnologije, pružaju stručno savetovanje i podršku prilikom izbora, nabavke i primene AT za dete, učenika ili odraslog kojem je potrebna dodatna podrška.

Podrška u domenu AT obuhvata i obezbeđivanje održavanja i ustupanja asistivne tehnologije na korišćenje deci, učenicima i odraslima.

Svaki Resursni centar je opremljen i osposobljen za procenu potreba i podršku u primeni AT, sa ciljem da svako dete kome je potrebna podrška dobije odgovarajući uređaj koji obezbeđuje uključenost i pristupačnost.

U okviru projekta „Učimo svi zajedno – Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna podrška“, sredstva se usmeravaju na nabavku i primenu savremene asistivne tehnologije kao što su komunikatori, ekrani na dodir, prilagođeni softveri, tastature i miševi, kao i na obuke korisnika, roditelja i zaposlenih za njihovu upotrebu.


Inovacije i razvoj

U delokrugu rada Resursnih centara nalazi se i praćenje savremenih pristupa i razvijanje inovativnih tehnoloških rešenja kao odgovor na potrebe korisnika. Ovo je posebno važno u oblasti asistivne tehnologije, koja se najbrže razvija usled tehnološkog napretka.

Resursni centri deluju kao resursi znanja i pružaju različite vrste podrške:

  • stručnu podršku na zahtev interresornih komisija u postupku procene potrebe za dodatnom podrškom,
  • podršku timovima za profesionalnu orijentaciju u osnovnim i srednjim školama,
  • usluge profesionalne orijentacije, karijernog vođenja i savetovanja učenicima i odraslima.

Pravni okvir

Ministarstvo prosvete donelo je Pravilnik o resursnom centru, koji je u primeni od 21. avgusta 2021. godine. Na ovaj način ispunjen je jedan od indikatora Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, u okviru Posebnog cilja 1.4 – unapređena dostupnost, pravednost i otvorenost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, mera 1.4.1 – uspostavljanje novih i unapređivanje postojećih mehanizama podrške obrazovno-vaspitnim ustanovama.

Pravni osnov za donošenje pravilnika sadržan je u članu 54. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kojim se utvrđuje da status Resursnog centra može steći ustanova obrazovanja i vaspitanja ako ispuni propisane uslove Ministarstva. Na ovaj način poslovi u okviru resursnog centra predstavljaju dodatne aktivnosti u odnosu na osnovnu delatnost ustanove.


Resursni centri u Republici Srbiji

  1. Resursni centar “Mara Mandić” Pančevo, imejl adresa: dukovskianita@gmail.com web: https://www.maramandic.edu.rs/resursni-centar/  
  2. Resursni centar “Vukašin Marković” Kragujevac, imejl adresa: mjcabric@gmail.com web: https://www.sosovukasinmarkovickg.edu.rs/resursni-centar/
  3. Resursni centar “Veljko Ramadanović” Beograd, Zemun, imejl adresa: resursnicentarvr@gmail.com, web:https://www.skolaveljkoramadanovic.edu.rs/aktivnosti-resursnog-centra/
  4. Resursni centar “11.maj” Jagodinaimejl adresa: jelenastrugar77@gmail.com,        skolazagluve035@mts.rs, web: https://11maj.edu.rs/resursni-centar/
  5. Resursni centar „Vuk Karadžić” Sombor, imejl adresa: vukskola.direktor.so@gmail.com, web: https://11maj.edu.rs/resursni-centar/
  6. Resursni centar “6. oktobar” Kikinda, imejl adresa: srdjan.stojanovic0230@gmail.com, web: http://6oktobar.edu.rs/resursni-centar/
  7. Resursni centar “Milan Petrović” Novi Sad,  imejl adresa: dodatna.podrska@smp.edu.rs,
  8. Resursni centar “Bubanj” Niš, imejl adresa: resursnicentar@skolabubanj.rs,  web: https://skolabubanj.rs/resursni-centar/ web: https://osbrankopesic.edu.rs/ 
  9. Resursni centar “Miodrag V. Matić” Užice, imejl adresa: skolamvm@mail.com
  10. Resursni centar “Branko Pešić” Beograd Zemun, imejl adresa: rc.brankopesic@gmail.com, web: https://osbrankopesic.edu.rs/resursni-centar/
  11. Resursni centar “Radivoj Popović” Beograd, Zemun, imejl adresa: resursnicentar.rp@gmail.com, web:https://www.osradivojpopovic.edu.rs/resursni-centar/
  12. Resursni centar “Dr Svetislav Bojanin”, Subotica, imejl adresa: rcentarsbojanin@gmail.com,
  13. Resursni centar “Kosovski božur”, Kosovska Mitrovica, imejl adresa: kosovskibozurkm@gmail.com,

Podrška Ministarstvu prosvete u razvoju resursnih centara u periodu od 2022-2024. godine je pružena od strane Unicefa i Delegacije Evropske unije kroz projekat „Učimo svi zajedno – Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna podrška“.

Koordinacija rada i dalji razvoj resrusnih centara u Republici Srbiji u nadležnosti je Ministarstva prosvete Republike Srbije.