Ресурсни центри и асистивна технологија у инклузивном образовању

Ресурсни центри представљају нове организационе јединице у образовном систему Републике Србије, а тринаест установа образовања и васпитања има статус ресурсног центра.

Ресурсни центри имају различите функције усмерене на подршку наставницима, родитељима и ученицима у складу са њиховим индивидуалним потребама за учењем. Њиховим успостављањем и развојем обезбеђује се делотворна, професионална и правовремена подршка редовним школама у примени политика и пракси инклузивног образовања.

Кроз рад Ресурсних центара повећава се приступ одговарајућој асистивној технологији на основу правовремене процене потреба деце са сметњама у развоју.

Имајући у виду експертизу и искуство запослених, подршка коју Ресурсни центри пружају усмерена је на стручну подршку деци, ученицима и одраслима из осетљивих група у другим установама образовања и васпитања и у породици. Ова подршка обухвата решавање сложених образовних ситуација и развијање специфичних вештина које доприносе функционалности и социјалном укључивању.

Подршка није усмерена на индивидуални рад са ученицима, већ на стварање повољног и подстицајног окружења за учење за сву децу. Ресурсни центри пружају стручну помоћ васпитачима, наставницима, стручним сарадницима и директорима у процесу планирања и остваривања додатне подршке, у коришћењу асистивне технологије, прилагођавању стратегија учења, дидактичког материјала и учила, изради и реализацији плана транзиције и прилагођавању окружења у складу са потребама детета, ученика или одраслог.


Асистивна технологија у раду Ресурсних центара

Веома важна улога Ресурсних центара односи се на област асистивне технологије (АТ).

Под асистивним технологијама подразумева се сваки производ, део опреме или систем — у изворном, модификованом или прилагођеном облику — који служи за повећање, одржавање или побољшање функционалних могућности особа са инвалидитетом. Асистивна технологија представља збирни назив за асистивна, адаптивна и рехабилитациона средства за особе с инвалидитетом, као и процес њиховог избора, набавке и примене.

АТ обухвата инструменте, апарате, средства и уређаје које деца и ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом користе да би обављали задатке које иначе не би могли, или како би те задатке обављали лакше, брже и боље. То могу бити индустријски производи или помагала из домаће радиности – од једноставних хватаљки за оловку до савремених рачунара.

Асистивна технологија се користи у различитим аспектима живота: позиционирању и кретању, облачењу и исхрани, комуникацији, учењу, држању предмета, игри, спорту и рекреацији, као и управљању уређајима као што су телевизор, радио, рачунар или светло.

Пажљиво одабрана и добро интегрисана АТ средства снажно утичу на децу и ученике са сметњама у развоју, повећавају њихову самосталност, подижу самопоуздање, унапређују квалитет живота и омогућавају социјално укључивање и равноправно учешће у заједници.

Ресурсни центри врше процену адекватне врсте и типа асистивне технологије, пружају стручно саветовање и подршку приликом избора, набавке и примене АТ за дете, ученика или одраслог којем је потребна додатна подршка.

Подршка у домену АТ обухвата и обезбеђивање одржавања и уступања асистивне технологије на коришћење деци, ученицима и одраслима.

Сваки Ресурсни центар је опремљен и оспособљен за процену потреба и подршку у примени АТ, са циљем да свако дете коме је потребна подршка добије одговарајући уређај који обезбеђује укљученост и приступачност.

У оквиру пројекта „Учимо сви заједно – Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна подршка“, средства се усмеравају на набавку и примену савремене асистивне технологије као што су комуникатори, екрани на додир, прилагођени софтвери, тастатуре и мишеви, као и на обуке корисника, родитеља и запослених за њихову употребу.


Иновације и развој

У делокругу рада Ресурсних центара налази се и праћење савремених приступа и развијање иновативних технолошких решења као одговор на потребе корисника. Ово је посебно важно у области асистивне технологије, која се најбрже развија услед технолошког напретка.

Ресурсни центри делују као ресурси знања и пружају различите врсте подршке:

  • стручну подршку на захтев интерресорних комисија у поступку процене потребе за додатном подршком,
  • подршку тимовима за професионалну оријентацију у основним и средњим школама,
  • услуге професионалне оријентације, каријерног вођења и саветовања ученицима и одраслима.

Правни оквир

Министарство просвете донело је Правилник о ресурсном центру, који је у примени од 21. августа 2021. године. На овај начин испуњен је један од индикатора Стратегије развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године, у оквиру Посебног циља 1.4 – унапређена доступност, праведност и отвореност доуниверзитетског образовања и васпитања, мера 1.4.1 – успостављање нових и унапређивање постојећих механизама подршке образовно-васпитним установама.

Правни основ за доношење правилника садржан је у члану 54. Закона о основама система образовања и васпитања, којим се утврђује да статус Ресурсног центра може стећи установа образовања и васпитања ако испуни прописане услове Министарства. На овај начин послови у оквиру ресурсног центра представљају додатне активности у односу на основну делатност установе.


Ресурсни центри у Републици Србији

  1. Ресурсни центар “Мара Мандић” Панчево, имејл адреса: dukovskianita@gmail.com wеб: https://www.maramandic.edu.rs/ресурсни-центар/  
  2. Ресурсни центар “Вукашин Марковић” Крагујевац, имејл адреса: mjcabric@gmail.com wеб: https://www.sosovukasinmarkovickg.edu.rs/resursni-centar/
  3. Ресурсни центар “Вељко Рамадановић” Београд, Земун, имејл адреса: resursnicentarvr@gmail.com, wеб:https://www.skolaveljkoramadanovic.edu.rs/aktivnosti-resursnog-centra/
  4. Ресурсни центар “11.мај” Јагодинаимејл адреса: jelenastrugar77@gmail.com,        skolazagluve035@mts.rs, wеб: https://11maj.edu.rs/resursni-centar/
  5. Ресурсни центар „Вук Караџић” Сомбор, имејл адреса: vukskola.direktor.so@gmail.com, wеб: https://11maj.edu.rs/resursni-centar/
  6. Ресурсни центар “6. октобар” Кикинда, имејл адреса: srdjan.stojanovic0230@gmail.com, wеб: http://6oktobar.edu.rs/resursni-centar/
  7. Ресурсни центар “Милан Петровић” Нови Сад,  имејл адреса: dodatna.podrska@smp.edu.rs,
  8. Ресурсни центар “Бубањ” Ниш, имејл адреса: resursnicentar@skolabubanj.rs,  wеб: https://skolabubanj.rs/resursni-centar/ wеб: https://osbrankopesic.edu.rs/ 
  9. Ресурсни центар “Миодраг В. Матић” Ужице, имејл адреса: skolamvm@mail.com
  10. Ресурсни центар “Бранко Пешић” Београд Земун, имејл адреса: rc.brankopesic@gmail.com, wеб: https://osbrankopesic.edu.rs/ресурсни-центар/
  11. Ресурсни центар “Радивој Поповић” Београд, Земун, имејл адреса: resursnicentar.rp@gmail.com, wеб:https://www.osradivojpopovic.edu.rs/resursni-centar/
  12. Ресурсни центар “Др Светислав Бојанин”, Суботица, имејл адреса: rcentarsbojanin@gmail.com,
  13. Ресурсни центар “Косовски божур”, Косовска Митровица, имејл адреса: kosovskibozurkm@gmail.com,

Подршка Министарству просвете у развоју ресурсних центара у периоду од 2022-2024. године је пружена од стране Уницефа и Делегације Европске уније кроз пројекат „Учимо сви заједно – Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна подршка“.

Координација рада и даљи развој ресрусних центара у Републици Србији у надлежности је Министарства просвете Републике Србије.