Опис за учеснике:
Катарина је десетогодишње дете са инвалидитетом (церебрална парализа), карактеристичним по тешкоћама у покрету и честим невољним контракцијама мишића (дистонија). Дистонија је озбиљна и узрокује ротацију трупа, мењајући њен положај седења. Потребна јој је помоћ одрасле особе да прекине ротацију и помогне јој да се врати у правилан положај седења. Не може да држи ствари у рукама нити да потпуно раздвоји прсте. Може да помера руку како би додирнула предмете или слике предмета када јој се понуди избор од два. Корисница је инвалидских колица. Слух и вид су јој задовољавајући. Минимално је вербална (нпр. вокализује како би привукла пажњу људи) и стога јој је потребна додатна подршка у области комуникације. Њена породица жели да се за Катарину процени могућност коришћења ААК високе технологије.
ПБЛ процес за учеснике:
Детаљан опис студије случаја
Катарина похађа редовну школу и има подршку личног пратиоца. Лични пратилац помаже Катарини у исхрани и коришћењу тоалета, али Катарина није у могућности да се изрази, већ лични пратилац поставља питање Катарини, да ли жели да иде у тоалет или је гладна. Она се образује по редовном плану и програму. У школи има једну блиску другарицу која јој прави друштво сваки дан. Катарина има многа интересовања, укључујући музику и гледање телевизије. Њена породица би волела да Катарина настави школовање у редовној школи и да има исте шансе као и њени вршњаци.
Катарину никада није проценио психолог. Чини се да Катарина може да препозна слова (од два понуђена), такође делује да може да препозна написану реч (од две понуђене). Она то ради тако што додирује слику/написану реч песницом или, понекад, отвореном шаком. У зависности од мишићног тонуса њена рука може бити стиснута у песницу или отворена.
Катарина тренутно комуницира тако што очима показује предмете из окружења и одговара са да или не користећи сопствене гестове. Одговара са ДА подизањем руке, а са НЕ климањем главом. Понекад јој родитељи покажу два симбола, а она одговара погледом или рукама као што је описано. По савету логопеда почели су да користе комуникациону књигу означену бојама на које се указује усмеравањем погледа (Лоок 2 Талк, АЦЕ Центре, Слика 2) како би повећали број опција које су истовремено понуђене Катарини. Ова комуникацијска књига је дизајнирана тако да има 6 поља направљених од 6 симбола који су кодирани по боји. Корисник ће користити кодирање да помогне свом саговорнику да идентификује шта говори. Корисник ће погледати одређено поље, а затим и боју да идентификује симбол који жели да одабере.
Слика 2. Лоок 2 Талк.
Катарина примењује кодирање када користи комуникацијску књигу Лоок 2 талк. Она је у стању да испуни следец́е комуникацијске функције: Учесници треба сами да добију информације о томе. Слика 2 је референца за тренера.
Одговарање на питања (са избором од 2 симбола)
Чини се да Катарина добро разуме свакодневну комуникацију и да ужива у интеракцији са осталим ученицима и наставницима. Због физичких потешкоћа логопед никада није формално проценио њено разумевање језика.
Катаринина породица би волела да Катарина сама може да започне разговоре. Катарина својим гестовима показује да има још нешто да каже и прилично је фрустрирајуц́е када људима треба дуго да схвате шта она жели да саопшти.
Катарина користи тастатуру са великим тастерима (БигКеyс) и граничником како би куцала на часу, користец́и кажипрст са делимично отвореном шаком. Она прави много грешака док удара тастере поред циљаних слова и зато јој треба много времена да откуца једну реч. Такође, када има појачан тонус у рукама, не може да отвори шаку и због тога има потешкоц́е да куца. Међутим, изгледа да има способност срицања јер је у стању да сриче реч када користи комуникацијску књигу Лоок 2 Талк.
Катарина ужива у књигама, али лични пратилац мора Катарини да држи књигу и чита јој текст. Разумевање прочитаног је поједностављено тако да Катарина мора да изабере одговор између две опције као што је горе описано. Катарина ужива у математици и зна да сабира, одузима и множи. Она је у стању да напамет израчуна, а затим да изабере одговор између два избора.
Наставак ПБЛ процеса:
Корак 4: Анализирајте проблем имајући у виду нове информације
Корак 5: Формулишите нове циљеве учења
Корак 6: Истражујте
Корак 7: Презентација студије случаја и решења учесника
Додатна питања која се могу разматрати након корака 3:
1. Које потребе за учешћем постоје? Које комуникационе потребе има ово дете?
2. Које бисте ААК системе/стратегије узели у обзир?
3. За потпомогнуте ААК одговоре, који систем представљања речника бисте размотрили?
4. Да ли постоје неке препреке у могућностима?
5. Које препереке у приступачности су евидентне? За какву је комуникацију ово дете способно? Које комуникационе функције он може да оствари? Које методе приступа би се могле користити?
6. Да ли постоји било каква информација коју треба да прикупите? Како бисте то урадили?
7. Које су могуће интервенције које би требало размотрити?
8. Које бисте ААК системе/стратегије испробали?
9. Које се стратегије подучавања могу користити?
Потребно је користити шаблон Партиципативног модела.